2013. szeptember 4., szerda

30+1 Napos Könyves Kihívás Molyról – Nyolcadik nap

Egy könyv, amit szerinted túlértékelnek:covers_43249

Szabó Magda – Az ajtó, és ezen a címen osztozik nálam Kertész Imre – Sorstalanságával.
Lehet, hogy a legnagyobb gond ezekkel a könyvekkel az volt, hogy túl korán akarták ránk erőltetni. 12. végén volt kötelező olvasmány ez a két könyv egymás után, szóval olyan 18 éves lehettem akkor.
Szabó Magda Ajtója az irodalom tanárnőm kedvenc könyve volt, és ezért lett nekünk is kötelező. Egyszerűen nem éreztem a korosztályomnak valónak. És mind a mai napig haragszom a tanárnőre, hogy ezt választotta és nem az Abigélt. Végigszenvedtem és soha többet nem akarom a kezembe venni. Emerenc asszony nekem szimpatikus volt, és igazából egyet is értek vele. A magánélete csak a sajátja, miért kellene feltárni a külvilág számára. És én piszkosul arcon csaptam volna az írónőt, hagyja békén a szerencsétlen embert, had élje le az utolsó éveit, ahogy ő akarja. Lehet, hogy Emerenc asszony akart segítséget kérni Tőle, nem tudom, de ha igazán akart volna, akkor kér. covers_216124
Kertész Imre Sorstalanságát nem olvastam végig, valahol a felénél letettem. Utálom azokat a könyveket melyeknek ekkora valóság tartalma, mert nekem az olvasás menekülést jelent a valóságtól, és nem akarok a valóságról olvasni, pont akkor mikor el akarok onnan szabadulni. Főleg nem ilyen kegyetlen valóságról. És emellett ott volt még a kényszer is, hogy el kell olvasni.
Erőltetettnek találtam néhol, és Gyuri reakciói egyszerűen kiakasztottak. Vagyis jobban mondva annak hiánya. Mikor az elején nem érti, hogy miért sir a mostoha anyja (ha jól emlékszem csak mostoha), mikor az apja másnap munkatáborba megy. Elvileg 15 éves akkor a gyerek, és nem tudja felfogni? Nálam már itt ellőtte az egészet, még nálam is naivabb ember volt, ha egyáltalán élt Ő valójában. Én nemtörődömséget vettem rajta észre, nem hiszem el, hogy nem érdekelte, mi lesz vele. Hogy nem fogta fel, mennyire közel került a halálhoz. Csak volt és sodródott.
Piszok szerencsém volt, hogy nem ezt a 2 tételt húztam ki, mert tuti megbukok. Egyszerűen én nem azt láttam bennük, amit lediktált és belemagyarázott az irodalom tanárunk.

(Végül a 13-as tételt húztam szerencsére irodalomból, és Örkény István Tóték című műve szerepelt abban a borítékban)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése