2013. szeptember 5., csütörtök

A zserbó

Nemrégiben sikerült anyu ellen veszítenem egy fogadásban. (Fogadtunk,hogy 120 perc is lesz a késésünk a vonattal.)És a fogadás tétje egy zserbó volt.
S gondoltam hogy két legyet ütök egy csapásra, és megmutatom hogyan is készítem én ezt a finom süteményt.
Nálunk ez egy egekbe emelt süti, mert anya nagyon szereti. Bár úgy volt hogy majd csak a szülinapján süthetek újra, mégse tudta megállni.zserbó (11)
Először is a hozzávalók:
A tésztához: 50 dkg liszt, 22 dkg vaj, 11 dkg porcukor, 1/4 teáskanál szódabikarbóna, 1 darab citrom vagy egy kis citromlé, 2 tojássárgája, 2 teáskanál méz, 1 teáskanál vanília aroma, 0,7 dl tej, 1 csipet cukor
A töltelékhez: 25 dkg dió vagy diópótló, 20 dkg porcukor, 2 evőkanál rum vagy rumaroma (abból én 1-nél többet nem szoktam beletenni), 5 evőkanál sárgabaracklekvár
A mázhoz: 8,5 dkg méz, 0,6 dl tejszín vagy tej, 17 dkg étcsokoládé, 9 dkg porcukor

Én először mindig a tepsivel és a sütőpapírral kezdek. Levágok egy megfelelő mérető papírdarabot, vízsugár alá teszem és összenyomom alatta. Majd kinyomkodom, óvatosan kibontom, ráigazítom a tepsire, az oldalait bevágom és szépen beleillesztem. Nagy segítség a süti kiemelésénél, és nem mellesleg a mosogatást is könnyebbé teszi.
Ezután a tészta összeállítása pedig pofon egyszerű.
Először is az élesztőt felfuttatjuk a langyos cukros tejben. A lisztet a vajjal összeporzsoljuk, majd hozzáadjuk a porcukrot, a szódabikarbónát és a citrom lereszelt héját vagy ha nincs akkor egy csöppnyi citromlevet. A vanília aromát és a 2 tojássárgáját összekeverjük, majd hozzáadunk egy kis mézet. Aztán minden mehet egybe és egy szép, lágy tésztát gyúrunk belőle, majd 30 percre tegyük a hűtőbe hűlni.A hideg pihenő vége felé csináljuk meg a dióst tölteléket.
Mindent szépen csomómentesre kikeverünk. Ha nem tünik elég kenhetőnek akkor adjunk hozzá 2-3 evőkanál vizet.
Én itt diópótlóval készítettem el a tölteléket. Valamiért én nem szeretem a dió ízét, viszont a diópótlót bármikor képes vagyok megenni, szerintem nincs olyan erős dió íze.
S itt van az egyik hozzávaló, amire nem szabad sajnálni a pénzt. Ez pedig a lekvár, érdemes drágábbra beruházni, ami tényleg lekvár. Én itt házi baracklekvárt használtam.
zserbó (1)Az alsó lapot érdemes kicsit vastagabbra hagyni, én egy kis peremet is szoktam neki készíteni.  Sajnos a rétegek nálam soha nem lesznek szép egyformák, és a nyújtás se mindig sikerül:)zserbó (2)zserbó (5)    De legalább sütés után már jól néz ki a teteje:) Ja tényleg, 150 fokra előmelegített sütőben 1 óra alatt megsül. De azért érdemes többször ránézni.zserbó (3)Éppen az omlettel együtt hűlnek. zserbó (8)Miután  kihűlt a süti, megcsináljuk a masszát.
Felforraljuk fel a mézet a tejszínnel, aztán húzzuk félre a tűzhelyről és mehet bele a porcukor meg a csoki. Ezután már csak nyakon kell önteni vele, majd megvárni míg kicsit megdermed.
Én a mázat még akkor ráöntöm mikor a tepsibe van, így nem folyik el, és szebben is el lehet rajta kenni.
A másik dolog amin nem szabad spórolni az a csoki. Próbáltam olcsóbbal is, de tényleg érződik rajtuk a különbség nagyon is. Itt most egy 70%-os narancsdarabos étcsokit használtam fel hozzá. Szerintem nagyon jól harmonizáltak az ízek.
zserbó (9)Apu segítségével kiemeltem a már kihűlt zserbót, és nekiestünk. Hát megint kicsit vastagabb lett az egyik tésztaréteg. De az izén semmit se rontott:)zserbó (10)A sütőpapír kiszedésével a süti alól nem vacakolok, általában úgyis szépen elválik tőle. Azért felhívom a többiek figyelmét a papírral:)

2 megjegyzés:

  1. Nyaminyami! Nálunk sajna csak karácsonykor van, pedig év közben is meg szoktam kívánni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a krémessel vagyok így. Imádom de annyira macerás hogy csak mindig karácsonykor készül el.

      Törlés