2014. február 4., kedd

Fekete István – Tüskevár és a Téli berek

Fekete_Istvan_Tuskevar_45_130160Mostanában egyre kevesebben olvasnak régi klasszikusokat. Amit én személy szerint nagyon sajnálok, mert ezek a könyvek is vannak olyan jók mint az újak. Sőt, sokuk jobb is a maiaknál!  Egyik ilyen örök klasszikus a Tüskevár. Szerintem mindenféle vámpíros, vérfarkasos, erotikus, szerelmes könyvet maga mögé utasít.
Jó be kell vallanom, hogy mikor kötelező olvasmány volt, felé se néztem. Utálok valamit kényszerből olvasni. S hiába pihent a polcomon, kellett jó 5 év mire a kezembe vettem. Szidtam is magam, hogy ezt már akkor el kellett volna olvasni, de hát jobb később, mint soha. S azóta már párszor olvastam.
Most pedig egy polcátnézés közben került a kezembe megint és nem is szabadult onnan újraolvasatlanul:)
A sajáűt példányom megviselt első oldalaSzerintem a Tüskevár történetét mindenki ismeri, de az emlékek felfrissítése okán azért tömören leírom.
Főhősünk Tutajos, azaz polgári nevén Ladó Gyula Lajos, egy álmodozó, gyenge 8. osztályos fiú. Nagybátya István felajánlja, hogy a nyarat töltse nála a Kis- Balaton mellett, a berek közelében. És szerencsére a fiú elé semmilyen akadály nem gördül, hogy István bácsihoz mehessen, aki az öreg csősz Matula Gergely gondjaira bízza a fiút, akivel a berekbeli életet tanulja meg. Rengeteg dolgot tanul és lát az ifjú, s legnagyobb örömére később csatlakozik hozzá a legjobb barátja Bütyök, azaz Pondoray Béla.
A nehéz kezdések ellenére azonban hatalmas élményekkel gazdagodnak. Gyönyörű táj, friss levegő, horgászat, csónakázás és a gyerekszerelem.
Sajnos a nyár hamar eljön, és a fiúk nehéz szívvel búcsúznak Matulától, a berektől és Katicától. De soha nem felejtik el ezt a nyarat, és már nem úgy térnek vissza a városba ahogy elmentek, mert ez a pár hónap sok mindent megtanított neki.

A történet aranyos, izgalmas, szívhez szóló. Nagyon olvasmányos, tele szebbnél szebb tájleírásokkal, és állatleírásokkal. Olvasás közben az ember előtt megjelenik minden, és még a nád susogását, és a tücskök esti koncertjét is hallja, holott a közelében csak az autók pöfékelnek, s gyerekek visonganak. Sőt együtt izgul az osztállyal a matek felelés alatt.
A fiú hamar az ember szívéhez nőnek. Tutajos álmodozásai, saját magával történő párbeszédei üdítően hatnak az emberre, és Bütyök az udvarias természetével nagyon kedves karakter. De szerintem mégis Matula bácsi személyisége a különleges, igazán egyszerű és értelmes, okos ember, aki feleslegesen nem beszél, de ha mond valamit abban nagy bölcsességek rejlenek. Sajnos a mai világban egyre kevesebb az ilyen ember.Matula és TutajosOlvasás közben én is szerettem volna átélni azokat amiket a fiúk, én is szerettem volna Matula mellett megtanulni horgászni, evezni, megismerni a madarakat, szerettem volna átélni azt a sok sok élményt. Szerintem sok emberben megvan ez az érzés, hogy egy kicsit elvágyódunk onnan ahol vagyunk, szívem szerint én is összeszedném a hátizsákom, és elindulnék megkeresni a Tüskevárat. Bár már nem hiszem, hogy ilyen formában fent maradt volna, mint a könyvben. Sajnos az idő múlása sokszor meglátszik mindenen, meg persze az emberek tevékenységei se tűnnek el nyomtalanul.
Annak ellenére, hogy fiúkról szóló történet, nagyon is bele tudtam magam élni a helyzetükbe, sőt rengeteget tanultam is.
Így a téli hidegben, és hóban sétálva  pedig külön öröm volt lelkileg a berekben csónakázni. Bár lett volna lehetőségem, ilyen helyen tölteni a nyaraimat.

“Ladó Gyula Lajos kinéz az ablakon, de csak teste van jelen. Ő éppen jegyet vált, majd később elindul vele a vonat,
és az ablak előtt elszaladó táj végképpen kihúzza a számok, tanterem és iskola szürke világából.”

“Nem beszél, hát nem is hazudik; nem ígér, és mégis odaadja mindenét;
nem szól és mégis többet mond, mint amit valaha ember mondott.”

“Azt már nem is kérdezte, hogy Bütyök miként jutott a felelősségteljes állásához s ahhoz az emelkedetten boldog,
de felettébb zűrzavaros lelkiállapothoz, aminek köznyelven az első szerelem a neve.”

“A régi „Tutajos-kor” lezárult, elúszott az idő bizonytalan vizén, mert előtte folyt a valóság,
amelynek története izgalmasabb és szebb minden mesénél.”

“A folyó ködöt álmodik, a nádas hideg párát lehel, s a nappali élet nehéz, bomló párolgását elnyomja
a növények édes, kesernyés, tiszta illata.”

A könyvből 1966-ban készült egy 8 részes filmsorozat, mely hitelesen adja vissza a regény történetét. Nagyon jó színészek játszanak benne, a szereplőkre panasz nem lehet, és a táj is gyönyörű. Érdemes megnézni.
Készült belőle egy film is mely bár 2012-ben bemutatásra került, mégis fellelni igen nehéz. Sajnos a mű DVD-re való kiadása tudomásom szerint anyagi okok miatt vesztegel. Nagyon kíváncsi lennék rá, hogy vajon mennyire sikerült jól újra feldolgozni a regényt.

“Itt nem siet semmi, ha nem kell, de villámmá változik, ha arra szükség van. Az a kisszárcsa nem tanulta meg jól a leckét,
elpusztult, mert el kellett pusztulnia. A természet csak az erőseket és alkalmazkodókat tartja meg:
ez az igazság, ami maga az Erő!”

“– Sietek, Gergő bácsi.
– Hova?
– Úgy értem: horgászni.
– Mámeg, mámeg kapkod?!Csak azt mondja meg, hogyan siet horgászni. Ha kap a hal: kap,
ha nincs étvágya: nem kap, ha cigánykereket hány a parton, akkor sem.
– Úgy értettem, Gergő bácsi, hogy amit mondott, igyekszem gyorsan megtenni.
– Azt meg úgyis tudom, minek arról beszélni?”

“– Nem fürdik meg? Addig én elkészülnék. (…)
– Nem hoztam fürdőnadrágot sem… Nancsi néni is elfelejtette.
– Kár, ámbár én nem arra gondoltam, hogy a fürdőnadrágot kellene megfürdetni. De ha fél a víztül…
Vagy a békák előtt szemérmeskedik…”

“A rigó mást és máskor nem is mondhat, mint amit mond, és egy madár sem, egyetlen élőlény sem mondhat mást,
mint amit érez, csak – igen –, csak az ember.”Matula, Tutajos és Csikasz
covers_34206A regénynek szerencsére van folytatása is, melynek címe a Téli berek. 
Tutajos és Bütyök már alig várják, hogy a téli szünetet a berekben tölthessék. De mindig történik valami, ami függővé teszi ezt az utat, de a fiúk szerencséjére mindig van valaki, aki melléjük áll és támogatja őket célúk elérésében.
Míg a fiúk készülődnek, a berek se tétlenkedik. A nyári tájat, befedi a hó, és a meleg idő helyett, megjön a fagy. S a kis kunyhó helyett, már egy kis ház várja a gyerekeket.
Tutajos sok mindent elfeled, amit a nyári berekben megtanult, s újra rá kell jönnie, hogy a berek nem játék, mert akár az életébe is kerülhet, főleg így télen. Bütyök szerelme pedig tovább mélyül, és még inkább vágyik ide.
Tutajos és BütyökSajnos ez a rész nem volt annyira megfogó és magával ragadó mint a Tüskevár. Túl sok volt a leírás, és közben történet alig. Pedig szerintem rengeteg lehetőség tárult a fiúk elé. Nem tudtam egyszerűen annyira beleélni magam mint az előző részbe.
Jó volt Matula más oldalát is látni, és olyan szépen összeszoktak ők hárman. Sajnálom, hogy nincs belőle egy 3. rész, amiben azt tudjuk meg, hogy mi lett a fiúk gyermeki terveikből.
A történet végi tragédia hangulata viszont elborzasztott, és ez is marad meg bennem leginkább, mert ezután kapkodva fejeződött be a könyv.

“Az ebéd olyan kedves, békés mederben folydogált, mint a Tisza “nyári napnak alkonyulatánál”,
csak a bárányfelhők hiányoztak, melyekről pufók angyalkák lógathatták volna le lábukat.”
“Tutajos pedig arra gondolt, hogy a nyárban megismerte az utakat, amelyeket a tél eltakart, mégis azokon kellett járni;
megkeresni, megtalálni, le nem térni. A nyár a bölcső és a tipegés, de a tél a nagy iskola és a próbatétel.”

“Ki vele, ami a bögyödben van; nem bujkálni, és nem hazudni! Nem lenyelni, nem rágódni,
hanem kiköpni, és vállalni a következményeket.”

“Mikor aztán Bütyök megkérdezte, hogy az „örökké”-t hány k-val írják, és Tutajos viszontkérdezte,
hogy a „dobbanás”-t hány b-vel, és biztosították egymást, mindenütt egyet kell használni
a fontos betűkből – lezárták a levelet.”

“És nem lehetett megmozdulni ebben a csendben, ami elment, és visszajött mint a szeretet emléke,
mint a simogatás, ami régen elmúlt, s nem múlik el soha, mint egy táj, amelyben csak távoli mezők vannak,
és méhdongás, mint egy ünnep, amelynek nincs kezdete, és nincs vége, mint a csillagos éjszaka,
amelyben ott van már a hajnal, mint a fészek, amelyből holnap biztosan kirepülnek a fiókák;
mint az ölelés, virágok, emberek és világok ölelkezése, amiben nincs más, csak Szeretet…”

10 megjegyzés:

  1. De jó látni, hogy más is szereti a régi magyar klasszikusokat. Mostanában az emberek úgy viselkednek, mintha a könyveknek szavatossági idejük lenne. Múltkor egyetemen várakoznom kellett, épp Kosztolányit olvastam és ezzel teljes megdöbbenést váltottam ki a többiekből. Ha mást olvastam volna és külföldi szerzőtől, akkor egészen biztosan más lett volna a reakció.
    Pedig ezzel nagyon sok fantasztikus történettől zárják el magukat szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen egyet értek veled!
      Mondjuk, ahol most tanulok, ott minden milyen könyv van nálad, úgy néznek rád, mint ha valami örült lennél. Mondjuk tény és való, hogy ott nagyon könyvvel másokat nem látni.

      Törlés
  2. A Tüske vár című könyvet nagyon régóta el szeretném olvasni, annak idején a Vukot választottam a kettő közül, azt is nagyon szerettem :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Vuk is nagyon szép történet! Ha van rá időd olvasd el a Tüskevárat is, tényleg megéri. :)

      Törlés
  3. Én a mai napig imádom a Tüskevárat. Szép emlékeket idéz fel bennem.
    Az iskolai kötelezők közül ezt és a Pál utcai fiúkat olvastam el csak.
    Sajnos én is elég keveset olvasok,de igyekszem változtatni rajta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) A Pál utcai fiúk is nagyon jó mű! Bár annak idején azt se olvastam ^^ Nem szeretem a kötelező szót:) Talán a sulis kötelezők közül, ha 3-at elolvastam.
      Sajnos az embernek nem mindig van annyi ideje és lehetősége az olvasásra, mint szeretné.

      Törlés
  4. Imádom a tüskevárat :))

    www.beautyandfashion-makeup.blogspot.com

    VálaszTörlés
  5. htxp://www.exashare.com/65ol7l3kh13j#.VGyEskoZZIs

    A 2012-es eltünt verzio, idöbe telik mire eltünik a reklám, de el fog tűnni.
    Nem szabad a 66-os sorozattal összehasonlítani. Teljesen más.
    Igazából egyedül Eperjes Károly játéka emlékeztet az eredetire hangulatában, viselkedésében. Tökéletesen helyettesítené Zente Ferencet. Miden más 21. század. Utána javaslom az eredeti film ujra megtekintését.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm a linket! Régóta szerettem volna már megnézni.
      Nekem tetszett ez a feldolgozás is. :)

      Elnézést a késői válaszért:)

      Törlés