2014. március 24., hétfő

A kolbászos hajtogatott pogácsa

Egyik este csak úgy megkeresett a kis ördög, és a fülembe suttogta, hogy pogácsát szeretne enni. Én meg nem ellenkeztem :) A kolbász már csak ráadás volt, mert ilyet már régen ettünk. pogik (4)
Hozzávalók a tésztához: 1 kg liszt, 30 dkg füstölt kolbász, 5 dkg élesztő vagy szárazból 1 kg liszthez elegendő mennyiség (ez általában 2 csomag),1 evőkanál cukor, 5,5 dl tej, 2 tojás,10 dkg margarin, 2 teáskanál cukor, bors, pirospaprika és só ízlés szerint, ha szeretjük akkor tehetünk bele sajtot is
2 féle módon járhatunk el a kolbász résszel kapcsolatban:
- Egyik hogy csak feldaraboljuk a kolbászt kicsire, ekkor kell még külön margarin a rétegek kenegetéséhez
- A másik, hogy egy kolbászkrémet készítünk. Ehhez a kolbászt és körülbelül 10 dkg margarint összedarálunk. Én az aprítógépre szoktam bízni.
Most azt a verziót csináltam meg, amikor a rétegek közé tettem a tölteléket, de szoktam úgy is, hogy magába a tésztába keverem bele a kolbász darabokat.

Először felteszem a tej felét melegedni egy kis cukorral, majd ha langyos akkor leveszem a tűzhelyről és hozzáadom az élesztőt, mire végzek a többi dologgal addigra feléled:)
A lisztben jól elmorzsolom a margarint, majd beleteszem a sót és a 2 tojás sárgáját. A fehérjét félreteszem a lekenéshez.
Ezután 2 vonal van, vagy dagasztjuk vagy nem. Én most nem dagasztottam, de ha van rá idő akkor nagyon is érdemes. Majd pedig meleg helyen jó 1 óra alatt hagyom hogy a duplájára keljen.
Ez idő alatt reszelek sajtot (én füstölt parenyicát tettem bele), és előkészítem a kolbászt attól függően, hogy melyiket választottam.
Ha szépen megkelt a tésztám akkor lisztezett felületen körülbelül 1 cm vékonyra kinyújtom, és rásimítom a kolbászkrémet / megkenem puha margarinnal, szórok rá egy kis borsot, pirospaprikát és rászórom a kolbászdarabokat is. És jön a kedvenc részem a hajtogatás:)
A tésztám közepére elképzelek egy vízszintes vonalat, és a tészta felső részét behajtom a vonalig, majd az alsó részét is a vonalig. Mint egy kis kétszárnyú ajtó :)  Ezután a kis sávot is megfelezem képzeletben függőlegesen és ugyanígy behajtom a jobb és a bal oldalát. Megfordítva visszaköltöztetem a tálba amibe addig kelt és egy 30 percet pihentetem. Majd újra kezdem az egészet kinyújtom, megszórom, hajtogatom, pihentettem.
Az utolsó rétegnél viszont már nem rakok bele semmit, csak margarinnal kenem meg a felületét, és hajtogatom. Én ezt háromszor hajtogattam most.pogik (3)Az utolsó pihenő után ízlés szerint elnyújtjuk, de legjobb az a körülbelül 2 ujjnyi vastagság. Belehet rácsozni is, én most nem tettem, mert sajttal szórtam meg. Aztán szaggathatjuk kedvünkre való formákkal. Nálam lett maci, szívecske, csillag, virág és sima kör alakú.pogik (1)Sütőpapírral bélelt tepsire teszem őket, majd a tojás fehérjével megkenem a tetejüket szórok rájuk sajtot, és egy 15-20 percet hagyom kelni őket így is. Majd 180 fokos sütőben egy 20 perc alatt (mérettől függő) megsütőm őket. Én nem szoktam előmelegíteni a sütőt a pogácsákhoz soha.pogik (6)Ezután már csak figyelni kel őket és megenni:) Majdnem el is felejtettem, nekem olyan 40-50 darab pogácsám lett, viszont én csináltam vékonyakat és magasabbakat is.pogik (2)Nagyon finom leves mellé, vagy tejföllel. De simán falatozni is nagyon jó. Mi anyuval Honey Boo Boo nézés közben eszegettük meg az utolsó darabokat. :)    pogik (5)

2 megjegyzés: