2014. március 19., szerda

Nyáry Krisztián – Így szerettek ők

Nagyon sokat töprengtem, hogy is kezdjem eme bejegyzést. Mert annyi minden kavarog a fejemben a  könyvvel kapcsolatba, és rengeteg emléket is felébresztett bennem. És egy kis dühöt is, mert egyszerűen nem tudom felfogni, hogy ezt miért nem tudták tanítani a suliba? Miért kellett minden költőről, íróról csak a jót mondani. Miért kellett egy szobrot elénk állítani? Miért nem lehetett őket teljes valójukban megmutatni? Mert mint kiderül, ők se voltak tökéletesek. Szerettek, sokszor rosszul, sokszor hiába, de mindig szenvedélyesen. Ők is csak emberek voltak, olyanok mint mi…

covers_204565 Sorozat: Így szerettek ők, első rész
Következő rész címe: Így szerettek ők 2
Műfaj: Irodalomtörténet, írók világa, szerelem, életmű, párkapcsolat
Kiadó: Corvina
Kiadás dátuma: -Magyar: 2012
Oldalak száma: 132 oldal
Fülszöveg:
Nyáry Krisztián néhány évig költészettörténetet tanított a pécsi egyetemen, majd a 90-es évek közepén otthagyta a katedrát, azóta kommunikációs tanácsadóként dolgozik. Vezetett pr-ügynökséget és közvélemény-kutató intézetet, volt állami szervezet kommunikációs igazgatója, de a hobbija az irodalomtörténet maradt. 2012 elején barátai szórakoztatására kezdte publikálni a Facebookon magyar írók és művészek szerelemi életéről szóló képes etűdjeit, amivel néhány hónap alatt nagy népszerűségre tett szert. A barátoknak szánt bejegyzésekből mára több mint tizenötezer olvasót vonzó kulturális ismeretterjesztő sorozat lett. A szerző célja, hogy a tankönyvi életrajzok papírmasé figurái helyett a valós, izgalmas, de kevesek által ismert párkapcsolati történetek felidézésével szerethető, hús-vér embereket mutasson be, és ezzel kedvet csináljon a művek olvasásához.
40 történet Petőfitől Vas Istvánig, Benedek Elektől Szabó Magdáig, múzsákról, megcsalt szeretőkről, örök hűségről és a szerelem sokféle arcáról.

Rengeteg újdonságot nyújtott ez a mű, és rengeteg új szerzőt ismeretem meg akikről eddig soha sem hallottam. Lehet, hogy az én hibám, de vannak köztük szerintem olyanok, akiket méltatlanul hagynak ki az irodalom könyvekből. Boncza Berta (Csinszka),Ady Endre. Photograph by Aladár Székely_1915
Ez a fecske, ez itt maradt
az ólomszürke ég alatt.

Száraz virágok zörgő tánca
alatt rejti a dér zománca.

Takarja érett falevél,
sikolt a jeges téli szél.

Gyilkos, hermelintakaró
hull szívére - az első hó!

S a fagyott ponyva gyémántteste
alatt fekszik a halott fecske.
/Boncza Berta – Fecske/

Maga a könyv elég rövid a 132 oldalával, mégis rengeteg információt megoszt az olvasóval. Sőt akik jobban szeretnének belemerülni a dolgokba azoknak érdemes megkeresni a könyv facebook oldalát (itt) és Nyáry Krisztiánét is (itt).
A könyv borítója gyönyörű! A nyakláncba beleszerettem, és szívem vágya egyet szerezni magamnak. De a borító nyújtotta szépség, a könyvön belül is megmarad.
Minden párnál egy szép kis minta díszíti a lap tetejét. Rengeteg szép kép is található benne, de nem azok, melyeket éveken keresztül az irodalom könyveinkbe láthattunk, hanem kevésbé ismertebbek. A papírízű irodalmi hősök helyett pedig  végre hús-vér emberekről olvasunk és látunk magunk előtt.

“… házasságunk alatt mindig úgy éreztem, mintha egy ekrazitos hordón ülnék,
amelynek a gyutacsát már meggyújtották. A kérdés tehát csak az,
hogy mikor fog felrobbanni alattam a hordó. Mert, hogy felrobban, az biztos.”
/Fekete István/

A szerelem régen sem szólt minden esetben örökre, sőt néha alig tartott pár hónapig. Mint a mai világban, őket is megcsalták és eldobták, vagy pedig ők maguk nem vették észre mit is dobnak el az éppen fellángolt nagy szerelmükért. Sokszor morzsoltam el jó pár könnyet a szegény asszonyokért, akik nem tudták, hogy egy író mellett is ily sorsra várhattak. De szerencsére akadt pár ellenpélda is, akik minden nehézség ellenére kitartottak egymás mellett, hol így hol úgy.
radnoti-miklos-kolto-radnoti-miklosne-gyarmati-fanni-d0001C67D12b403bf08bc“Szerelmük túljutott a hullámvölgyeken: s éppen ettől vált eltéphetetlenül erős kötelékké.
Ma is tart. Az idén száz éves Gyarmati Fanni most is Pozsonyi úti közös lakásukban él.
Az ajtón a 75 éve közösen felszögezett névtábla: Dr. Radnóti Miklós.”
  

Kedvenc rész: Ady Endre és Diósy Ödönné Brüll Adél szerelmét tárgyaló rész. Anno középiskolába soha sem értettem, hogy Diósy Ödönt hogy hagyhatta hidegen az, hogy a felesége szeretője velük együtt lakik Párizsba. Senki nem mondott mást akkoriban, mint hogy így volt kész, nagyon nem is találtam más magyarázatot. Erre a legkézenfekvőbbre nem gondoltam soha, pedig így minden más érthető, s Léda is más megvilágításba kerül.

“Ha egészségem engedné, nyomban kiutaznék: sietni fogok azonban. Istenre kérem, most,
mikor mindannyiunkat katasztrófák fenyegetnek, legyen nyugodtabb, okosabb, erősebb, szeretőbb.
Megőrjít fenyegetéseivel. Nekünk most kivételesen vigyáznunk kell egymás életére.
Higgyen végtelen szerelmemben, gondoljon testvéreire, még elérhető, könnyelmű eljátszást
nem érdemlő boldogságunkra. Mihelyest mehetek, rohanok magához.
Addig okvetlenül, igazán hosszan, mindenről írok.
Milliószor csókolja, kívánja, kéri
Ady“
ady_leda

Amit szerettem benne: Embereket ismertünk meg és nem elénk állított szobrokat.
Amit nem szerettem benne: Hogy ilyen rövid volt, és közben ilyen drága.
Amin lehetett volna még dolgozni: Ilyen szerintem nincs benne.
Kinek ajánlom: Mindenkinek akit érdekelnek a magyar költők, írók szerelmi élete. Meg mindenkinek akik nem csak a rózsaszín felhős szerelemre kíváncsiak.

Értékelés:

- Borító: Gyönyörű! 5/5
- Történet: Több kis rövid részből tevődik össze, melyek mindegyike jól felépített, és érdekes, informatív. 5/5
- Karakterek: 5/5
- Élvezhetőség: Én úgy terveztem, hogy minden este elolvasok majd 1-1 történetet, ehhez képest nagyon nem tudtam vele várni, magába szippantott. 5/5
5csillag

2 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Ismerős a probléma. Szerintem életem végéig nem olvasom el az összes könyvet, amelyeket szeretném, mindig csak hosszabb és hosszabb lesz a lista.

      Törlés