2014. június 19., csütörtök

Leiner Laura: A Szent Johanna gimi – Kezdet

Félve kezdtem hozzá a Hűvösvölgyi sulis csalódás után ennek az ifjúsági könyv sorozatnak. Előre temettem már, mondván, hogy ehhez már talán túl idős vagyok. Hatalmasat csalódtam, de pozitívan. Szerintem kortól függetlenül mindenki talál benne ismerős pillanatokat, embereket, helyzeteket. És nem is tudom mit mondhatnék még így bevezetőként. Majd a tovább után folytatom áradozásom. :)

“– A barátok nem azért vannak, hogy szépítsék a dolgokat és felvidítsanak? (…)
– Nem. A barátok azért vannak, hogy észhez térítsenek, ha hibázni készülsz.”

819366_5Sorozat: A Szent Johanna gimi, 1 rész
Következő rész címe: Együtt
Műfaj: ifjúsági
Kiadó: Ciceró
Kiadás dátuma:  -Magyar: 2010
Oldalak száma: 386 oldal
Fülszöveg:
Egy sorozat a való életről
Egy sorozat, amely itt és most játszódik
Srácok, akik olyanok, mint te és mégis mások
A történet rólad is szól!

Rentai Renáta 14 éves, és felvételt nyert a Szent Johanna Alapítványi gimnázium 9.b osztályába. Rajta kívül még 11 diák nyer felvételt az osztályába. 3 lány és 9 fiú. Vajon sikerül beilleszkednie? Szerez barátokat? Mik történnek vele és az osztállyal az első félév alatt?

“– Felmayer!
– Igen, tanár úr?
– Elmondanád, hogy a rajzodon mi ez a sötét folt? – mutatta fel a lapot.
A fél gyümölcstálat kitakarta egy kerek satírozás.
– Az Gábor feje – közölte. – Nem láttam tőle rendesen!”

Nem mondhatom azt, hogy egy hűű de izgalmas, cselekmény dús könyv, de mégis van benne valami ami megvett kilóra. Hosszas töprengés után rá is jöttem, hogy mi. Az emlékek, a nosztalgia. Mert ezek nagy része velem is megtörtént, én is átéltem ezeket, és úgy érzem én is benne vagyok a történetben. Bár két fiú keveréséből tudom magamat kihozni személyiségileg, de ott érzem magam közöttük:) Meg bevallom de hiányzik a suli, osztálytársak (magam se gondoltam volna) és valamilyen szinten hiánypótlóként működött.
Szeretnék egy ilyen gimibe járni, és ilyen osztályközösségben tudni magam. Na jó tudom, ilyen biztos nincs a valóságban, de jó volt belegondolni.
A karakterek korukhoz hűen viselkednek. És úgy érzem, pont ilyennek kellene lenniük a fiataloknak. Nem piálni, cigizni, rövid és kivágott ruhákban tenni az agyukat a buliban, mint a Hűvösvölgyiben.

“– Felmayer!
Dávid az állát vakargatva ment ki a tanári asztalhoz.
– Felmayer, mégis hogy gondoltad, hogy a helyesírásjegyet egy wordbe begépelt
és ezáltal ki is javított, kinyomtatott dolgozaton értékelni fogom?
– Kézzel kellett volna írni? – döbbent le Dávid. Na erre mindenkiből kitört a röhögés.
– Esetleg – bólintott a tanár.
– De hát ez a 21. század! – tárta szét a karját Dávid.
– Valóban. Ez pedig egy 21. századi egyes!”

Vannak hibái a könyvnek, ezt el kell ismerni, de annyira nem ragadtam le rajtuk, pedig az ilyenekre harapok, de itt egyszerűen nem érdekeltek a hibák.
Jó el kell azért mondani, hogy a történet nagyon rövid, nyúlfarknyi, és igazából csak az osztály összekovácsolódásáról szól. Nagyobb dolgok nem történnek.
A rajzórákon mikor a tanár szívatja Renit, azt nem értem. Mármint én sem vagyok egy rajzművész, sőt talán picivel vagyok csak Reni szintje felett, mégis 3-as, 4-es voltam rajzból. Valahogy ez a rész nekem erőltetett, nem értem a  miérteket.
Na meg ha elit gimnázium, ahova természetesen felvételit kell írni, akkor hogy a fenébe kerültek be sokan? Mert az osztály 70% elég katonás jegyekkel rendelkezik. Közülük is Virág emelkedik ki, akit bár imádok, mégse érzem jogosnak az ottlétét.
Meg a tanrend eléggé furcsa, már első félévben Dante, Zrínyi. Kicsit összevissza lett.

- Elmondanád, hogy a gimis lányok miért ilyen egyszerűek? - kérdezte érdeklődő arckifejezéssel.
- Hogy érted?
- Valósággal megvesztek az ostoba, semmirekellő, tudatlan, nagyképű, bunkó és minimális intelligenciahányadossal rendelkező fiúkért. Miért?

Meg kell jegyeznem azt is, hogy nem értem a Cortez körüli hatalmas rajongást, mert egyenlőre csak egy sablon karakter. Az osztály menő fiúja, akibe majdnem minden lány szerelmes. Ismerős ugye?:) Általában mindenhol van egy ilyen srác, így számomra egyáltalán nem volt érdekes.
De Reni rajongását teljesen megértem, sokan esünk plátói szerelembe helyes fiúk iránt, akiről többet nem tudunk, mint amennyit a főhősnőnk Cortezről.
Viszont Arnold. Az a srác egy zseni, egy lángelme. Kicsit talán sznob, de ilyen intelligens kölyökként én teljesen megértem. Szerelmes lettem, vállalom a kockázatot, ide nekem:D

“– Nem vagy kissé egocentrikus, önimádó – kérdezte Arnold,
a vállára dobva a katonai táskáját –, enyhe exhibicionizmussal fűszerezve?
– Egészségedre – bólintott Dave (…)”

Kedvenc szereplők: Arnold, Reni, Virág, Dávid, Zsolti, Ricsi, Andris, Robi, Kinga
Kedvenc idézet:
“A sulirádióban elhalkult a zene, és a stúdiós hangja szólalt meg.
– A következő szám Pósa Richárdnak, becenevén a kis Einsteinnek szól,
ezzel kívánunk sok sikert a kémiaversenyhez!
A rádió hangszóróiból felcsendült egy Green Day-szám,
miközben az árkádok alatt álló Ricsi Dáviddal és Zsoltival kezdett kiabálni.
– Ez nem vicces, hanem rém ciki! – magyarázta, miközben az udvaron mindenki őket figyelte.
– Felmayer! – kiáltotta Arnold a fejét rázva. – Dávid kérdőn felénk fordult. – Einstein fizikus volt, te szerencsétlen!
Az udvaron kitört a röhögés, még Ricsi is önelégülten vigyorgott, Dave pedig eszméletlenül beégett. Szegény. :)
– Na és? Kémia, fizika, ugyanaz – erősködött, de senki nem figyelt rá, csak nevettek.”

Amit szerettem benne: Mindent, magával ragadott és elvarázsolt
Amit nem szerettem benne: Visszagondolva voltak benne hibák, de egyáltalán nem  zavartak
Amin lehetett volna még dolgozni: Semmin, tökéletes lett ez így
Kinek ajánlom: Ifjúsági irodalom kedvelőinek, fiataloknak, a 14-18 éves korosztálynak, de szívem szerint mindenkinek ajánlanám egy próbára, akinek van még egy gyerek a lelke mélyén.

Értékelés:

- Borító: Nem rossz, ötletes, de nem fogott annyira meg 5/4
- Történet: Kellemes, szórakoztató, tökéletes 5/5
- Karakterek: Akiket jobban megismertünk, ők tökéletesek. 5/5
- Élvezhetőség: Hát estefelé leültem, hogy picit olvasok, és megyek aludni, ebből az lett, hogy még egy hetet elolvasok és alszom, majd egyszer csak a következő oldalon az fogadott, hogy "Hamarosan! Szent Johanna gimi 2". Ekkor valahol hajnali egy felé járt az idő, s ennek ellenére rögtön neki is szerettem volna állni a következő résznek. Szerintem ezzel mindent elmondtam:) 5/55csillag
Ui: Ahhoz képest, hogy az én középiskolám milyen volt, ez a könyv a fantasy kategóriába kerülne nálam.

Gondoltam a könyv ajánlók végén megmutatom, hogy képzelek el  egy–egy szereplőt.
Főhősnőnkkel Renivel kezdeném.
320598_228179173901769_1367448478_nRenireni2

2 megjegyzés:

  1. Imádtam. Még a kritikádat is róla. Újra el akarom olvasni. :)
    Pont az a szépsége, hogy visszavitt a gimis évekbe. Valahol a blogon anekdotáztam is róla. :D
    Plusz, szerintem a HVS ott hibádzik, hogy ott kezdődik, ahová ez eljut végül, és ott is az árnyékos oldalt találja meg, ráadásul előrébb is hozza.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi:) És az ajánlást is, ha nem mondod, biztos nem kezdtem volna neki.
      Igen, teljesen igazad van a HVS-sel kapcsolatban.

      Törlés