2014. július 4., péntek

Isaac Marion: Eleven testek

Világ életemben nem tiltakoztam még annyira egy film megnézése ellen, mint mikor az Eleven testek kerültek szóba. Azóta se láttam a filmet, és örülök, hogy azt a pár órát inkább alvással töltöttem.
De aztán mondták páran, hogy olvassam el a könyvet, mert megéri, meg jobb. Nem kellene hinnem mindenkinek…

covers_242676Angol cím: Warm Bodies
Műfaj: disztópia, fantasy
Kiadó: Libri
Kiadás dátuma: -Angol: 2011;  -Magyar: 2013
Oldalak száma: 308 oldal
Fülszöveg:
R zombi. Nincs neve, nincsenek emlékei, és szívverése sincsen. Álmai azonban igenis vannak. Ő egy kicsit más, mint a többi hulla.
Egy elhagyott város romjai között találkozik egy lánnyal. Julie-nak hívják, és mindenben szöges ellentéte azoknak, akikkel R addig a napjait töltötte: szenvedélyes, okos és nagyon is él. Egy vibrálóan élénk színfolt a kietlen szürke képen. Maga sem érti, miért, de R ahelyett, hogy megenné, inkább megmenti Julie-t. Idővel furcsa, feszült, ám mégis gyengéd viszony kezd kibontakozni köztük.
Még sosem történt ehhez hasonló. Bár ellentmond minden logikának vagy törvénynek, Julie hatására R többé nem képes belenyugodni a halálába. Ismét lélegezni, élni akar. Ám a rideg, pusztulásnak indult világot már csak komoly harcok árán lehet megváltoztatni…
Isaac Marion egész életében Seattle-ben élt. Nem végzett el semmilyen egyetemet, nem nyert díjat, nincs felesége, sem gyereke. Van viszont egy zenekara, képeket fest, és első regényével gyökeresen megváltoztatta a zombikról alkotott elképzeléseinket.


“Abszurd dolog érzelmileg kötődni egy ennyire értelmetlen és rövid életű dologhoz.”

A történet Rómeó és Júlia pocsék feldolgozásban, a karakterek felejthetőek, egyáltalán nem egyediek.
Először is gyorsan a könyv tanulságát mesélném el. Szóval felületesen olvasók azt hihetnék, hogy a szerelem mindent meggyógyít séma. De az igazság, hogy R nem azért változik meg mert szerelmes lesz, hanem mert változni akar. És ez egy nagyon jó kis tanulság, hogy akármilyen reménytelen is a helyzet ne adjuk fel. Ha változtatni akarunk, akkor változni is fogunk. És talán ez az egyetlen pozitívum ami a könyvvel kapcsolatban eszembe jut. Na jó még egy, mégpedig a könyvben látható szervek képe. Nagyon jó volt nézegetni őket, bár a latin feliratokkal nem mentem sokra.

A könyv ezen két dolgon kívül borzalmas. Pocsék megvalósítás, sablonos történet, borzasztó stílus, logikai hibák sokasága és a zombi szó helytelen használata.
Első és legfontosabb dolog a zombi NEM GONDOLKODIK! A zombi minden gondolatát és egyéb tulajdonságát elveszti, egy dolog hajtja mégpedig, hogy friss és élő szövetet (agyat, vért, húst) juttasson a szervezetébe. Egy állati szintre süllyedt, még mozgó burok. És nem él évekig, az őt zombivá változtató vírus szépen lassan leépíti/ felfalja a testet, hiába pótolja megannyi más szövettel. Előbb utóbb élettelenné válik. Ebből következtetve R nem zombi. De nem is élőhalott. Hiszen elmondja, hogy nem halt meg, így eme lehetőség is kilőve. R egy izé, ez a legjobb szó rá.
Ez a része már annyira idegesített engem, hogy az hihetetlen. És magyarázatot se kapunk rá, hogy miféle lény egyáltalán. Csak van és kész… Lehet, hogy tiniként vagy nem fantasy olvasóként ezen át lehet siklani, de ezzel nálam megölte az egészet.

Még valahol a könyv elején van egy ilyen mondat:
“Nekem ugyan még van húsom, de vannak a vénebbek között, akik alig többek puszta csontváznál, némi rátapadt, kiszáradt izommaradvánnyal, ami olyan, mint a füstölt hús. Ám ez az izom valahogy még így is összehúzódik, elernyed, és így ők is mozognak. Sose láttam olyat, hogy valaki közülünk „belehalna” a korba. Talán örökké élünk, nem tudom.”
Körülbelül 2 oldallal később:
“Furcsa érzés ez az újfajta éhség. Nem a gyomrunkban érezzük; egyeseknek már nincs is gyomra. Minden tagunkban ugyanúgy jelen van, olyan megereszkedett, süppedő érzés, mintha lassan leengedne minden sejtünk. Múlt télen, mikor olyan rengeteg Eleven került át a Holtak közé, és elég ritka lett a zsákmány, láttam néhány társamat tényleg meghalni. Egyáltalán nem volt semmi drámai átalakulás. Egyszerűen lelassultak, majd végleg megálltak, és egy idő után rájöttem, hogy már csak hullák.”
Csak nekem tűink úgy, hogy az író ellent mond magának. Először nem hallnak meg, 2 oldallal később meg mégis? Meg nem látta, de 2 oldallal később meg már tudja, hogy meghallhatnak?

És akkor itt van ez a szerelem!? Mitől szeretnek egymásba mégis? Mert nem ismerik egymást. R egy burok, és csak azért tud bármit is a lányról, mert felfalta a pasija agyát.  És Julie hogy szerethet bele egy büdös, rothadó, beszélni nem tudó zombiba. Mi az ami oly eszméletlen R-ben? Az év kérdése, kicsit olyan mint a Cortez iránti rajongás, érthetetlen de van.

“Ritkaságszámba megy, hogy valakinek tiszta gondolatai támadjanak,
ezért ha valakire rátör egy, követjük. Különben csak álldogálnánk egy helyben
és hörögnénk egész nap. Egyébként így is elég sokat álldogálunk és hörgünk.”

Mondjuk nem tudom, miért lepődök még meg. Vega, csillogó vámpírok, kiskutyaként viselkedő vérfarkasok, tényleg ide már csak a szerelmes zombi kellett. Ki se log a sorból. Vajon mi lesz a következő? Rózsaszín szőrű kentaurok, akik pacifisták. Vagy egy történet a félreismert leviatánról, aki csak az igaz szerelmet kereste, és megtalálja egy szőke hajú kislányban. Remélem egy írónak se jut eszébe ilyen hülyeség, mint nekem.

Kedvenc szereplők: -
Kedvenc idézet: -
Amit szerettem benne: A jól elrejtett tanulságot.
Amit nem szerettem benne: Soroljam fel újból?
Amin lehetett volna még dolgozni: Szerintem egyszerűbb lett volna  a kukába dobni az egészet, és újat kezdeni.
Kinek ajánlom: Mazochistáknak, de abból is  a nagyon elvetemülteknek.covers_172351

Értékelés:

- Borító: Na jó a 3. dolog ami tetszik benne. 5/4
- Történet: Rómeó és Júlia az izé apokalipszis idején.  5/1
- Karakterek: Felejthetőek 5/1
- Élvezhetőség: alig vártam, hogy a végére érjek. 5/1
0,5csillag

8 megjegyzés:

  1. Nagyon sajnálom, hogy neked ennyire nem tetszett. Én imádtam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sejtettem, hogy eléggé egyedül leszek a véleményemmel:) Örülök, hogy neked azért tetszett, mert a mögöttes tanulság az valóban becsülendő és értékes tanulság.

      Törlés
  2. Válaszok
    1. Ízlések és pofonok! :) Örülök, hogy neked is tetszett a könyv:)

      Törlés
  3. Nekem is tetszett, de a film még jobban. Nem azt mondom, hogy a legszuperebb könyv/film a világon, sőt, én inkább kabarénak éreztem, és a filmet szinte végignevettük férjemmel. :D De így szép a világ, mindenkinek más tetszik. Én pl. a Tökéletes kémiával vagyok úgy, hogy utáltam, pedig mindenki oda van érte. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így ahogy mondod! Uncsi is lenne ha mindenki ugyanazt szeretné:)
      Huh hát a Tökéletes Kémiával nagy bajban voltam, tetszett is meg nem is. Sablonos volt meg néhol erőltetett, de míg olvastam lekötött és nem éreztem unalmasnak. Viszont a történet nekem angyon hasonlított a Felhők felett 3 méterrel című film 1-2 pontjára.

      Törlés
    2. Uhh, hogy én mennyit bosszankodtam míg olvastam a Kémiát! Rettentően sablonosnak és unalmasnak találtam. Azért az igaz, hogy haladni lehet vele, legalább a fogalmazás elég jó. Az említett filmet még nem láttam, de szerintem elég sok könyvet/filmet lehetne mondani, ami nagyon hasonló. Manapság ritka az egyedi ötlet.

      Törlés
    3. Sajnos valóban ritka, de azért ha akarnak tudnak egyediek lenni:)
      Sajnálom, hogy ennyire bosszantott a könyv:(

      Törlés