2014. november 30., vasárnap

CsCsK - Andrzej Sapkowski: Vaják I. – Az utolsó kívánság

Mikor kisorsoltuk következőnek ezt a könyvet, nagyon felcsillant a szemem, mert mint kiderült egy videojáték is készült a művek alapján. És úgy terveztem, hogy majd szépen végigjátszom, de hát nem sikerült rá időt keríteni. Sőt maga a könyv is nagyon sokáig olvasódott, pedig  kellemes, kalandos történeteket tartalmaz.
De megint elő állt az a helyzet, hogy nem tudok róla sokat mondani, el kell olvasni:)

“– Minden mesében van egy csepp igazság – mondta halkan a vaják. – Szerelem és vér.
Mindkettő hatalmas erővel bír. A mágusok és a tudósok hosszú ideje törik rajta a fejüket,
de semmire sem jutottak, azt az egyet kivéve, hogy …
– Hogy mi, Geralt?
– Igaz szerelemnek kell lennie.”

asvSorozat: Vaják sorozat első rész
Következő rész címe: A végzet kardja
Angol cím: The Last Wish
Műfaj: fantasy, kortárs
Kiadó: PlayON
Kiadás dátuma: –Eredeti: 1993;   -Magyar: 2011
Oldalak száma: 288 oldal
Fülszöveg:
Ismert mítoszokból és mondákból ihletet merítve Sapkowski művészi formába önti kard és mágia központú történeteit. Geraltról szóló történetei bővelkednek lélegzetelállító kalandokban, fanyar humorban, szenvedélyes szerelemben és rejtelmes sorsokban, miközben görbe tükröt tartanak modern életünk elé, és a Közép-Európára oly jellemző cinizmustól sem mentesek.
Sapkowski hőse nem a fantasykre oly jellemző Conan-féle tesztoszterontól csöpögő agresszív macsó figura. Harcos és mágus, ki a fantáziavilág erkölcsi és természeti egyensúlya felett őrködik. Az ismerős, de mégis kifordított történetekben strigákkal küzd, átkokat tör meg vagy konfliktusokat próbál elsimítani – megfelelő fizetség ellenében. Geralt egy két részes novelláskötet és egy öt kötetes saga hőse.the-witcher-2-assassins-of-kings_1920x1080_91048
“– Nagy ez a világ – mormolta a vaják. – Elférünk benne mind. Van hely épp elég.
– Nagy ez a világ – ismételte a tünde. – Ez igaz, ember. De ti megváltoztattátok a világot.
Először erőnek erejével változtattatok rajta, úgy viselkedtetek vele szemben is, mint mindennel,
ami a kezetek közé került. Mostanra úgy tűnik, hogy a világ elkezdett hozzátok igazodni.
Meghajolt az akaratotok előtt. Behódolt nektek.”


Egyetlen hibája számomra az, hogy ez egy több kis történetet tartalmazó novellás kötet. És mire az ember beleélné magát a történetbe,  felvenné a hangulatát addigra vége, és jön a következő küldetés. Viszont a történetek közötti elmélkedések, melyek a Belső hang címet kapták nagyon jók voltak. Egyre közelebb és közelebb hozza hozzánk főhősünket Geraltot.  Aki egy mogorvának tűnő, soha nem mosolygó vaják, akinek nagyon érdekes és megfontolandó gondolatai vannak.

“A kereslet a költészetre és a lant húrjainak hangjára sosem fog megszűnni.
A te szakmáddal már rosszabb a helyzet. Elvégre ti, vajákok, saját magatokat
fosztjátok meg a munkától, lassan, de biztosan. Minél jobban és lelkiismeretesebben dolgoztok,
annál kevesebb lesz a feladat. Hiszen a célotok, az életetek értelme egy szörnyek nélküli,
békés, biztonságos világ. Vagyis egy olyan világ, ahol a vajákok feleslegesek.
Faramuci helyzet, nem igaz?”

A világ melybe betekintést nyerünk varázslatos, jól felépített, változatos. A tájleírásokra nem lehet panasz. Viszont egy két történet alapja ismerős lehet a mesékből, mondákból.
A nyelvezete kellemes. És humorra se lehet panasz.kep
Kedvenc szereplők: Geralt, Nenneke, Lille, Kökörcsin
Kedvenc idézet:
“– Ne feszélyezd magad – mondta a nő, miközben összenyalábolt ruháit
a fogasra akasztotta. – Nem alélok el egy meztelen férfi látványától.
Ahogy a barátnőm, Triss Merigold szokta mondani, ha egyet láttál, láttad a többit is.”

Amit szerettem benne: A világot, a szereplőket.
Amit nem szerettem benne: Egy két név, olyan furcsák voltak, és nehezen jöttem rá, vajon hogy is kellene kimondani őket. Például ilyen Yennefer neve.
Amin lehetett volna még dolgozni: A küldetések összekötésén, hogy valamelyest összefüggőbbnek tűnjenek.
Kinek ajánlom: Fantasy kedvelőknek, és azoknak akik játszottak a The Wicherrel.

Értékelés:


- Borító: Nekem nagyon tetszik. 5/5
- Történet: Volt közöttük nagyon jó is, de nem mindegyik volt azon a  szinten. 5/4
- Karakterek: Szerintem mindegyik kedves és szerethető volt. 5/5
- Élvezhetőség: Könnyed, humoros, de igazán nem tudja beleélni magát az ember  5/34csillag
Dóri is elolvasta természetesen a könyvet, és véleményezte is:) Az ő írását itt olvashatjátok :)

6 megjegyzés:

  1. Párom kedvence :)
    Egyébként osztom a véleményed, én is elolvastam a második kötet annyira már nem érdekel. Nem az én világom, de a főszereplő jól fel van építve, de én más történetet tudtam volna elképzelni akár.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Igen, Geralt jól megírt karakter. Remélem majd minél előbb olvashatom a következő részt is:)

      Törlés
  2. Szerintem ez pont az a mű, amit majd egészben kellett volna elemezni, mert akkor kapunk majd teljes képet. Bennem legalábbis ez munkált.
    Amúgy nem tudtam róla, hű, de sokat regélni, pont ezért. A borítója nekem nagyon tetszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, miután befejeztem én is ezen gondolkodtam. Viszont az egy hosszú projekt lesz, mert ez a kis küldetéses felosztás engem zavart valamelyest.
      A borító szerintem is fantasztikus:)

      Törlés
  3. Férjem szerette ezt a könyvet, de főleg a játékot imádta - azt még én is nézegettem vele, mikor játszott :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Karácsonyra én is tervezek vele játszani:D Kíváncsian várom^^

      Törlés